måndag 12 maj 2014

Tavlor i sten...

Ibland får man lust att prova något nytt, visst har jag testat det här med decoupage någon gång innan men ytterst lite och med rätt varierat resultat ;)

Jag ville prova att göra decoupage på marksten som jag fått över i trädgården.
Jag har målat stenen med gesso en gång och sedan snabbt strukit av det mesta med hushållspapper. Stenen blev något ljusare men behöll verkligen den grova känslan av sten.


Valde en av alla söta servetter att använda, klippte runt motivet på vissa ställen och rev på vissa ställen.
Jag har använt matt decoupage lack eftersom jag inte ville ha någon glans i motivet.


Knöt en tunn spets runt stenen och dekoreade med blommor och en charm.
Skrev ut textremsor på datorn med namn, födelsedag, längd och vikt.
Skulle nog vara fint att göra dessa stenar som dop- eller bröllopstavlor.


Passade på att göra en tavla till andra sonen också. Detta motiv är utklippt ur en tidning men jag föredra att använda servetter eftersom den smälter in bättre i stenen än vad detta motiv gjorde, men det är ju en smaksak.


I butiken finns allt från servetter till lack, penslar och andra hjälpmedel för att hålla på med decoupage.
Jag är som sagt nybörjare men fråga i butiken så kommer Stina med massor av råd och tips.

Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar