måndag 2 juni 2014

Minialbum, steg för steg....

Är lite tagen fortfarande av kursen med Frank Garcia. Vi lärde oss en grund till ett minialbum som jag tänkte delge er. Frank från Prima har ju släppt en ny serie som heter Cartographer, så bilderna från mitt album är från den serien. Bara älskar den!!
Måla ca en inch från kanterna på en chipboard. Både fram och baksida. Glöm inte kanterna. Du kan använda vit akrylfärg. Jag har använt den nya färgen Stina har fått in. Torkar jättefort, behöver inte ens ta fram embossingfönen.


Ta fram ett cardstock. Skär den först 5*3inch. Vänd den och dela så att du får fram bitar som är 3*inch, skåra dem på mitten. Så får du fram de bitar som ska hålla fast albumsidorna. (hoppas ni förstår min beskrivning.)

Rita på varje chipboard en linje på fram och baksida som är 1inch från kanten. Den hjälper er att sätta fast de bitar som ni nyss gjorde. Så det blir rakt.


  • Så nu får ni sätta dubbelhäftande tejp eller limma fast chipboarden med de bitarna ni gjorde av cardstocken. Ni har sträcken till hjälp. tänk att pappret är lite kortare en chipboarden. Märks inte sen när ni klär den med papper.
Nu ser ni på bilden, hur den ser ut när ni satt fast cardstocken med chipboarden.
Blir som ett dragspel.

  • Välj ut era papper ni vill ha. Jag har skurit mina papper 5*3inch. Så då blir det en liten kant från chipboarden. Tycker det är snyggt. Sen är det bara låta fantasin flöda med foton, om man vill sätta in fickor etc. 

Denna bild visar lite hur mina blommor av spets blev. Tog en bit spets, satte fast en bit ståltråd, virade ihop spetsen och wola, klart. Inte så svårt men jättekul. På spetsen satte jag fast en pappersblomma som jag gjort själv också. Kul låta fantasin flöda... Ni ser min nya ram från Spellbinders, älskar den, fått en ny favorit igen. Den heter Luscious labels one.

  • En närbild till, av dekoren på framsidan av albumet.
Här är det färdiga resultatet. Hoppas ni förstod min beskrivning av albumet. Den är inte så svår att göra. Faktiskt en riktigt trevlig variant. Bara låta fantasin flöda, om man vill ha den enkel eller med massa fickor. Sen det roligaste välja papper... Det kan nog vara halva nöjet.

Önskar er alla en riktigt kreativ dag. Var rädda om varann. Kramiz, Marika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar